Ղեկավարել ներսից․ Էմոցիոնալ ինտելեկտը որպես առաջնորդության նոր չափում

258

Զգացմունքները չեն հարցնում՝ պատրաստ ես, թե ոչ։ Դու միայն կարող ես ընտրել՝ տեսնել դրանք, թե մերժել։ Իսկ առաջնորդը սկսվում է տեսնելու վճռից։

Ժամանակակից կազմակերպություններում ամենից մեծ աղմուկը առաջանում է ոչ թե սխալներից, այլ՝ չճանաչված զգացմունքներից։ Եվ երբ այդ զգացմունքները պատկանում են ղեկավարին՝ աղմուկը վերածվում է համակարգային լռության։
Սա է պատճառը, որ զգացական ինտելեկտը պետք է դիտարկել ոչ միայն որպես հաղորդակցման գործիք, այլ՝ գոյաբանական ունակություն, որն ազդում է ղեկավարի ինքնության, թիմային դինամիկայի և վերջապես՝ կազմակերպական մշակույթի վրա։

Զգացական ինտելեկտի հոգեբանական կառուցվածքը

Զգացական ինտելեկտը՝ Գոուլմանի (1995) սահմանմամբ՝ ներառում է ինքնազգացողություն, ինքնակարգավորում, մոտիվացիա, զգացմունքային համահունչություն և հարաբերությունների կառավարում։ Բայց իրականում այս հինգ օղակներից յուրաքանչյուրն ունի ներշարժիչ հոգեբանական հիմքեր՝

  • Ինքնազգացողությունը ձևավորվում է դեռ վաղ մանկության շրջանում՝ մոդելավորման և արտացոլման մեխանիզմներով։
  • Ինքնակարգավորումը կարող է լինել պաշտպանական մղում (պասիվ հարմարվողականություն) կամ գիտակցված պատասխան (էներգետիկ վերափոխում)։
  • Զգացմունքային համահունչությունը (empathy) խարսխված է «այո»-ի և «ոչ»-ի ընկալման մասին ներքին ներկայացումների վրա՝ զարգանալով պահքի, մերժման և գնահատման փորձառությունների հիմքով։

Վերապրումը՝ որպես առաջնորդության ներքին ալգորիթմ

Զգացմունքը չափելի չէ սովորական տվյալներով։ Այն պետք է ճանաչել, ոչ թե չափել։ Առաջնորդների մոտ դա հաճախ մերժվում է իբրև «ոչ պրոֆեսիոնալ դրսևորում», մինչդեռ իրականությունն այն է, որ միայն այն ղեկավարն է կարողանում բարոյական համարժեք որոշումներ կայացնել, ով ապրում է իր հոգեբանական ազդակները առանց շրջանցման։

Օրինակ՝

  • Ագրեսիայի վերլուծությունն առաջնորդի մոտ կարող է բացահայտել խոցելիություն մերժման հանդեպ։
  • Անտարբերության վարքը՝ վաղաժամ էմոցիոնալ այրումը կամ վերահսկման վախը։
  • Արտաքուստ կարգապահ վերաբերմունքը՝ ներքին ցնցումների գերադասված սառեցում։
Վերապրումը՝ որպես առաջնորդության ներքին ալգորիթմ

Քոուչինգը՝ որպես հուզական ինսայթի տարածք

HR-ում coaching-ը դառնում է հոգեբանական գործիք, ոչ թե որպես ուղղորդման համակարգ, այլ որպես «հրավիրող միջավայր», որտեղ զգացմունքը կարող է հայտնվել առանց դատապարտման։ Այդ տարածքում ղեկավարն ունենում է 3 կարևոր հնարավորություն՝

  1. Չդատել իր զգացմունքը
  2. Չմտահոգվել նրա հետևանքներով այդ պահին
  3. Տալ անուն՝ անհայտի դիմագծին

Այդպես վերածվում է անհանգստությունը՝ պատասխանատվության։
Ու պատասխանատվությունը՝ նոր կապի հիմքի։

Վարքագծային ու հոգեբանական տեսություններ որպես վերլուծական գործիք

  • Երկակի պրոցեսի տեսությունը (Kahneman, 2011) ցույց է տալիս, որ առաջնորդների արագ արձագանքները հաճախ հենված են զգայական կոդերի վրա, այլ ոչ թե ռացիոնալ որոշումների։
  • Ֆրոյդի պաշտպանական մեխանիզմները, օրինակ՝ ռեպրեսիան կամ պրոյեկցիան, սովորական երևույթներ են բիզնես միջավայրում, երբ ղեկավարը հակված է սեփական անհանգստությունը վերագրել թիմին։
  • Դիսոնանսի հանգամանքները՝ կոգնիտիվ և էմոցիոնալ, ծառայում են որպես զարգացնող շերտ, եթե ճանաչվում են, այլ ոչ թե ճնշվում։

Գործնական հետևանքներ ու դինամիկան թիմում

Կազմակերպությունում հուզական իմաստությունն առաջնորդի մոտ դառնում է վարակիչ՝

  • Վստահություն աճում է, երբ ղեկավարը անկեղծ է իր վախերի, ոչ թե միայն իր նպատակների մեջ։
  • Տեսանելի է համատեղ պատասխանատվության զգացումը, երբ ղեկավարն ինքն է թույլ տալիս բաց լինել։
  • Թիմում ձևավորվում է հոգեբանական անվտանգություն, երբ մարդը գիտի՝ չի պատժվելու իր մարդկայնության համար։

Չի լինում առաջնորդություն առանց ճշմարիտ զգացմունքային վայրկյանների։ Այն պահը, երբ ղեկավարը բախվում է իր իսկ վախին՝ դառնում է թիմի ապագայի բեկումնային կետը։

Էմոցիոնալ իմաստությունն առաջնորդությունում սկսվում է այնտեղ, որտեղ լռությունն ավելի ազնիվ է, քան խոսքը։ Իսկ դրա խորքերը բացվում են ոչ թե սովորելով ինչպես խոսել՝ այլ սովորելով՝ ինչու ես լռում։ HR – ում coaching-ը կարող է դառնալ այդ լռության լեզվաբան, բայց միայն այն դեպքում, երբ մասնագետը հարգանքով վերաբերվի ոչ թե տեխնիկային, այլ մարդու ներքին ապրումներին։