Նյարդաբաններն ու հոգեբաններն ասում են, որ մեր ուղեղին հաճախ անհրաժեշտ է հանգիստ, ոչնչով չզբաղվել, և կարճ ժամանակ անց մենք կվայելենք դրա արդյունքը:
Մեդիտացիա, խորհրդածություն, ներկա գտնվելու պահեր… այս ամենը շատ է խրախուսվում այսօր`որպես մտավոր առողջություն և կյանքի որակը բարձրացնելու միջոց:
Այս ամենը խթան է նաև անսպասելի մտքի ծագման, ծաղկման, ստեղծարար մտքի զարգացման համար:
Բանկում հերթի մեջ սպասելիս, երկար ճանապարհորդության մեջ երթևեկելիս, նույնիսկ ձանձրալի հանդիպումների կամ դասախոսությունների ժամանակ, տանը կամ աշխատանքի վայրում կրկնվող առաջադրանքների կատարման ժամանակ, օրինակ՝ սպասք լվանալիս, արդուկելիս և այլն, մեր միտքը լցվում է միապաղաղությամբ և ձանձրույթով ու սկսում թափառել:
Այս հոգեվիճակը երբեմն կարող է հանգեցնել անսպասելի կապերի և ստեղծագործական նոր պատկերների ստեղծմանը:
Նման պահերին մեր միտքը եզակի հնարավորություն ունի՝ թափառելու մեր ենթագիտակցության չբացահայտված տարածություններում, եթե իհարկե մենք այն չընդհատենք մեր հեռախոսներով կամ այլ գաջեթներով:
Ինչո՞ւ ձանձրույթ
Ձանձրույթը հաճախ դիտվում է բացասաբար:
Երբ մենք գտնվում ենք հոգեկան պասիվության մեջ, այսինքն ֆիզիկական, մտավոր, ճանաչողական, կենտրոնացված գործընթացների մեջ ներգրավված չենք, մեր ուղեղին սնուցում ենք ստեղծարարությամբ, որքան էլ այդ պահին չենք գիտակցում դա:
Արտաքին ազդակների բացակայության պարագայում մեր ուղեղը հնարավորություն ունի պարփակվել իր մեջ և ձևավորել ինքնաբուխ մտքեր և մտավոր պատկերներ՝ ստեղծելով մտավոր վառ սցենարներ, երազել այդ պահին անհասանելի թվացող հեռուների մասին, վերապրել անցյալի հիշողությունները կամ տեսնել յուրօրինակ մտապատկերներ:
Իսկ մենք ի՞նչ ենք անում այս ձանձրալի պահերին: Նեղվում ենք ձանձրույթից և մտնում էկրանների մեջ, այնինչ, մտավոր թափառումը կարող է հանգեցնել անսպասելի պատկերացումների և կապերի, քանի որ մեր ուղեղը ստեղծում է նոր ասոցիացիաներ տարբեր գաղափարների միջև այնպես, ինչպես դա տեղի ունեցավ մի օր հեռավոր Անգլիայում:
1990թ. էր: Ջ․ Ռոուլինգը ուշացած գնացքով ճանապարհ էր ընկել Մանչեսթերից դեպի Լոնդոն: Մի շրջան էր, երբ կինը կորցրել էր մորը, միայնակ էր մեծացնում իր երեխային, գտնվում էր դեպրեսիվ վիճակի մեջ:
Պատուհանի մոտ նստած նրա աչքերի առջև հանկարծ փայլատակեց մի վառ պատկեր. ակնոցով տղան գնացքով գնում է կախարդական դպրոց սովորելու…:
Ռոուլինգն իր հարցազրույցներից մեկում պատմում է, որ այդ գաղափարը կարծես երկնքից իջներ իր գլխին:
Երբ նա հասավ տեղ, իր մտքում արդեն ուրվագծվել էր Հարրի Փոթերի հիմնական սյուժեն, բազմաթիվ կերպարներ, նույնիսկ հիմնական դրվագները․
Այս հիասքանչ պատմությունը ցույց է տալիս, թե ինչպես կարող է «օդից» առաջանալ անսպասելի հրաշագործ գաղափար: Անսպասելի գաղափարները կարող են մեզ գալ տարերայնորեն, սակայն մենք էլ պետք է դրանց պատրաստ լինենք ընդունել:
«Ձանձրույթի և ստեղծագործության միջև կապին կարող է նպաստել ուղեղի այնպիսի գործունեությունը, որը հայտնի է որպես թետա ալիքային վիճակ:
Թետա ալիքները, որոնք սովորաբար տեղի են ունենում 4-ից 8 Հց հաճախականություններում, կապված են խորապես հանգիստ և ներքուստ կենտրոնացած մտքի վիճակի հետ:
-Այս վիճակն իսկապես ամենից հաճախ նկատվում է մեդիտացիայի, ցերեկույթի կամ հանգիստ մտորումների ժամանակ,-պատմում է նյարդաբան Ավետիս Ավետիսյանը,- այս թետա ալիքային վիճակների ժամանակ ուղեղը կարող է ներգրավել այն, ինչը երբեմն անվանում են «ցրված ռեժիմ»:
Այս ռեժիմում ուղեղն ավելի քիչ է կենտրոնանում կոնկրետ առաջադրանքների կամ նպատակների վրա և փոխարենը թույլ է տալիս մտքերին և գաղափարներին ազատ թափառել:
Այս հանգիստ հոգեվիճակը կարող է խթանել ասոցիատիվ մտածողությունը՝ թույլ տալով, որ տարբեր գաղափարներ կապվեն և ձևավորեն նոր պատկերացումներ:
Օգտվենք ձանձրույթից
Ձանձրույթի և անտարբերության պահերն օգտագործենք որպես աճի հնարավորություն, այն կարող է աներևակայելի արժեքավոր լինել, այնպես, ինչպես եղավ այս կնոջ կյանքում: Սոցիալական մեդիայի կամ այլ հավելվածների միջոցով ուշադրությունը շեղելու կամ ձանձրույթը ցրելու փոխարեն նպատակաուղղված օգտագործենք այս պահերը, նույնիսկ տեղծենք «ձանձրալի», «պարապ», «ոչինչ չունեմ անելու» պահեր:
Անհրաժեշտ է պլանավորել պարապուրդի ժամանակ շաբաթվա կամ գոնե ամսվա մեջ, այդ պահին սահմանափակել շեղող գործոնները, անջատել բոլոր տեսակի ծանուցումները, նվազագույնի հասցնել էկրանի ժամանակը:
Քայլենք, երազենք, պատուհանից դուրս նայենք, այդ պահին ապրեք առանց որևէ նպատակի կամ օրակարգի: Թողնենք, որ միտքը թափառի, հոսի առանց սահմանափակումների: Հնարավոր է ոչինչ չկատարվի, և որևէ նշանակալի մտապատկեր չհայտնվի, պետք չէ հուսահատվել, շտապել ու համարել այս հնարքն անիմաստ:
Ստեղծարարությունն ու ոգեշնչումը կարող են անկանխատեսելի լինել: Ամենակարևորն այն է, որ մենք ինքներս մեզ վարժեցնենք ինչ-որ պահ ապրել մեր կյանքում առանց տեխնոլոգիայի, կոգնիտիվ գործողության ու նպատակի:
Միայն այն, որ մենք արդեն նման բան ենք մեզ թույլ տալիս, մեծապես ազդում ենք մեր ուղեղի արտադրողականության վրա: